Mi a BIOM?
Számunkra a társadalom egy biom, más szóval életközösség, amihez mindenki hozzá tud járulni a saját erősségeinek kibontakoztatásával. Abban támogatunk hátrányos helyzetű fiatalokat, hogy felismerjék saját erősségeiket és képesek legyenek tenni saját céljaikért. Programjainkban a partnerség alapelve, az élménypedagógia módszere és a természet jótékony hatása együtt érvényesül. A fiatalok minél sikeresebbé válnak, annál többet tudnak visszaadni a társadalomnak. Így találkozik az egyéni és a társadalmi érdek.
Timeline
2015 nyár | A közös projekt ötletének megszületése |
2015 október – 2016 február | A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány szervezésében elindultunk a Youth to Youth társadalmi innovációs versenyen. A folyamat közben formálódott meg a Magamvadon és nyerte el az első helyezést. |
2016 április – november | Pilot Magamvadon program a Szilágyi Erzsébet Gyermekotthonban |
2017 április 18. | ELTE Innovatív Hallgatói Ötletpályázat 3. hely |
2017 március – május | Részvétel a PWC Civil Mentoring programban |
2017 június 28. | A BIOM Alapítvány hivatalos bejegyzése |
2017 november – december | Partnerségek kialakítása |
2018 június 16. | Az első Magamvadon Adománygyűjtő Teljesítménytúra |
Módszer és szemlélet
Munkánk során több módszer és szemlélet kombinációját alkalmazzuk:
Élménypedagógia
Élményeinkből tanulunk. Cselekvéseinkből és azok következményeiből levont tanulságokat vezetjük át a mindennapi élethelyzeteinkre, így fejlődnek készségeink. Az élménypedagógia alapja a tapasztalati tanulás 4 lépéses folyamata (Kolb, 1984):
- közvetlen tapasztalás,
- reflexió,
- általánosítás,
- aktív kísérletezés.
Mindenből tanulhatunk, ami körülvesz minket, és amit megélünk, ha tudatosítjuk a tapasztalatokat és beépítjük személyes fejlődésünkbe.
Rendszerszemlélet
A rendszerben az elemek hatnak egymásra. Közös céljuk az egyensúly fenntartása. A rendszer rugalmas határral védi magát a környezettől, illetve az egyes elemek egymás között is rugalmas határokat tartanak fenn.
Amikor változás történik a rendszer egy részében, az hatással van a többi elem működésére is. Ezeket az alapelveket alkalmazzuk a gyakorlatban programjainkon. A fiatalok csoportja egy külön rendszert alkot, ami mellett családjukhoz, gondozóikhoz való kapcsolódásuk is befolyásolja viselkedésüket és fejlődésüket. Valós változás ezek a tényezők figyelembevételével és tudatos mozgósításával érhető el.
Megoldásfókusz
A szemlélet eredetileg Insoo Kim Berg (1994) nevéhez fűződik. Ő nehéz helyzetben lévő családokkal, gyermekvédelemben felnövekvő fiatalokkal dolgozott. Munkája során az erősségekre épített, a jó működésre és a már meglévő tudásra alapozott, amivel a megoldás felé tudta fordítani a közös munkát. Amikor csoportban dolgozunk, Kim Berg alapelveit szem előtt tartva erősítjük meg a fiatalokat értékeikben, amivel saját magukat tudják motiválni a felelős felnőtt szerep kialakítására.
A csapat
A BIOM Alapítvány pszichológusok közössége, akik egyszerrekollégák és barátok. Szemléletünkben egyesítjük a pszichológiai tudást és az élménypedagógiai eszköztárat. Munkánkat meghatározza a természetközeliség, és azt tapasztaljuk, hogy a természethez való kapcsolódás a fejlődés meghatározó alapeleme.
László Noémi
Gyakran előfordul, hogy egy elakadásnál a korábban jól bevált lépések, döntések már nem működnek, elakadunk, változásra van szükség. Ahhoz, hogy fejlődjünk, az élménypedagógia egy nagyszerű módszer lehet, hiszen egyszerre hat a gondolatainkra, érzelmeinkre és viselkedésünkre. Minden találkozás újabb inspiráció számomra, ahol a csoport és egyén is meggyőződik arról, hogy az élményeken keresztül tudunk igazán kapcsolódni, erősödni és továbblépni.
Gerencsér Dóra
Pszichológusi pályafutásom során újra és újra megerősödött bennem, hogy a fejlődésre több olyan élmény ad lehetőséget, amikor a gyerekek és a felnőttek egyaránt kipróbálhatnak a korábbi megoldási módok helyett egy hatékonyabb változatot. A saját élmény, s az abból kialakuló tapasztalat ebben megkerülhetetlen.
Tanulmányaim során arra törekedtem, hogy képes legyek biztonságos keretek között változást elősegítő élményeket adni másoknak. Két fontos alapelvet vallok magaménak a csoportokkal és az egyénekkel való munkában. Az egyik az átláthatóság. Törekszem arra, hogy klienseim értsék a velük zajló folyamatot. A másik a partnerség, ami számomra azt jelenti, hogy közösen haladunk a kitűzött cél felé haladó úton.
Vámosi Edit
Mikor úgy döntöttem, hogy pszichológus leszek, tudtam, hogygyerekekkel, serdülőkkel szeretnék foglalkozni, és ötödik éve teszem is ezt óvodásoktól az egyetemistákig. A tapasztalati tanulás, az élménypedagógia még tanulmányaim során került a látóterembe, amiért igazán szerencsésnek érzem magam. Ezt a szemléletet, módszertant igyekeztem beépíteni a mindennapi munkámba, hogy változást indító élményeket biztosíthassak azok számára, akikkel dolgozom. A BIOM társalapítójaként törekszem arra, hogy egyre több fiatal megismerkedjen a Magamvadonnal.
Társadalmi vállalkozás
A BIOM Alapítvány üzleti modellje két lábon áll annak érdekében, hogy célját, a hátrányos helyzetű fiatalok támogatását megvalósítsa.
- Egyik lába a céges -és magánadományokból,
- a másik lába pedig szolgáltatások biztosításából áll.
A bevételeink egy része fedezi a működési költségeinket, valamint az eszközökre való beruházásokat. A céges és magánadományokat a Magamvadon projektre és egyéb non-profit programjainkra fordítjuk.
Az ebből befolyt összegeket addig gyűjtjük, amíg össze nem jön egy Magamvadon program finanszírozási alapja. Ezáltal nem függünk pályázatok kiírásától, így garantáljuk, hogy a megkezdett programok be is fejeződnek.
Szakmai kapcsolatok
Szakmai kapcsolatainkat a kölcsönös megtérülésre és partnerségre alapozzuk.
- Annomentál
- Szilágyi Erzsébet Gyermekotthon
- Demokratikus Ifjúságért Alapítvány
- Eötvös Loránd Tudományegyetem
- Adventure Therapy Europe
- Hérics Teljesítménytúrázók Egyesülete